BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, July 4, 2011

Cabaran Fasa Ke-2 Bermula..

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, syukur kehadrat Illahi kerana selesai sudah melaporkan diri di sekolah Kebangsaan Seri Suria, Jalan Puchong, KL bagi melaksanakan praktikum fasa yang kedua ini. Hari pertama inilah sangat penting. Ini adalah kerana di hari pertama inilah kita dapat mengenal “gambaran” tentang pentadbiran sekolah, persekitaran sekolah, guru-guru, murid-murid dan sebagainya. Bagaimanakah pula gambaran tentang SK Seri Suria??? Urm, seronok sebenarnya berada di sekolah ini. Guru-gurunya baik, peramah. Persekitaran sekolah pun baik. Cuma cabaran dari segi murid-muridnya. Dimaklumkan tadi oleh beberapa orang guru bahawa sekolah tersebut berada pada kedudukan ketiga tercorot dalam senarai sekolah rendah dari segi prestasi akademik dan kokurikulumnya di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Jadi, cabaran bagi saya dan rakan-rakan di sini untuk mendidik mereka dan seboleh-bolehnya kami perlu membantu meningkatkan prestasi akademik mereka. (Tanamkan azam)

Berpraktikum di SK Seri Suria bersama 3 orang lagi rakan. Kesemua lelaki dan disertai dengan 3 orang lagi guru pelatih dari IPBA (2 lelaki seorang perempuan) yang mengambil major Kajian Sosial. Kami berempat mengajar BM dan mereka pula mengajar kajian tempatan. Jadi praktikum kali ini agak meriah juga. Selepas perhimpunan terus dapat jadual kelas. Kalau dulu hanya memegang satu sahaja kelas tahun 5 dengan waktu mengajar adalah sebanyak 10 waktu. Namun kali ini waktu mengajar adalah sebanyak 12 waktu dengan wajaran 10 waktu untuk Bahasa Melayu (Tahun 4S dan 4U) serta 2 Waktu untuk Pendidikan Jasmani (Tahun 3S dan 2I). Banyakkan. Nampak seperti akan menjadi sangat-sangat sibuk dan meletihkan untuk mengajar kelas yang banyak ini. Belum lagi hendak mengingati nama-nama murid tersayang bagi 4 kelas yang berbeza ini dan melayani karenah mereka yang pelbagai. Cabaran semester ini. Insya Allah..Sudah masuk ke kelas 4U dan 3S.. ok sahaja.. :)

Hari ini ke sekolah tidak memandu, tetapi menunggang motorsikal dengan rakan praktikum. Namun, agak malang kerana pagi-pagi lagi sudah terlibat dengan kecelakaan jalan raya. Bunyi macam teruk sahaja. Hu3. Sebenarnya terjatuh dari motorsikal ketika baru beberapa meter memulakan perjalanan menuju ke sekolah. Membonceng dibelakang, namun sempatlah juga menahan daripada terseret di atas jalan. Sedikit luka di tapak tangan, siku, peha, lutut dan betis, kugagahkan jua ke sekolah. Pengalaman menarikkan. Akan dikenang.. ^^Petangnya menuju ke PPUM untuk mendapatkan sedikit rawatan di bhg lutut dan nasihat dari seorang sahabat yang sedang berpraktikal di sana dan kemudian menuju ke Kerinci untuk ‘photostat’ bahan praktikum. Tidak sabar untuk di’observe’ kerana selepas dicerap, menandakan bahawa cuti raya bakal bermula. ^^

Jaga solat, hati, iman dan amal...
Wassalam..

0 comments: