BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, April 28, 2011

Ketenangan hati..


Usah dipinta untuk dijauhkan ujian, tetapi mintalah dibesarkan hati. Mintalah doa dilindungi dari “hammi wal hazan” yakni kegelisahan dan kesedihan, dan dikuatkan hati, diberi kesabaran dan ketahanan untuk menghadapi setiap ujian. Setiap ujian yang diberikan-Nya adalah untuk menguji keimanan hamba-hamba-Nya. Allah memberikan kita ujian-ujian ini supaya kita lebih dekat dengan-Nya. Redha dengan segala ujian-Nya. Kuatkan hati. Mengadu hanya kepada-Nya. Yakin bahawa Allah sentiasa ada bersama kita.

Kadangkala diberikan-Nya kita akan hati yang tidak bahagia, untuk mengingatkan kita bahawa apa yang kita nikmati sekarang ini hanyalah bersifat sementara. Hati yang gusar dan tidak tenang, adalah petanda Allah memanggil-manggil kita untuk mendengar pengaduan kita. Benar yang kita boleh merujuk kepada pakar-pakar “hati’. Percayalah bahawa semua itu tidak akan mampu untuk menyelesaikan masalah kita, sedangkan Allah itu sendiri adalah penyelesaiannya.

“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan "zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, beroleh kebahagiaan yang amat menggembirakan dan tempat kembali yang sebaik-baiknya.” (Ar-Rad: 28-29)

“Dialah yang menurunkan Sakinah (ketenangan) ke dalam hati orang-orang yang beriman supaya mereka bertambah iman dan yakin berserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada, pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka) dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.” (Al-Fath: 4)

9 bulan yang lalu.. Kekalkan momentum yang ada..
Muhasabah diri dan terus Istiqamah dalam semua perkara..

0 comments: