BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 4, 2011

Deritamu Allah ketahui..


Genggam kemas pena itu. Pastikan pena itu tidak terlepas. Ayuh teruskan usahamu! Ayuh! Tersentak.. Mataku berair.. Pipiku kemerahan.. Tangan kiriku kebas.. Kulihat jam di mejaku.. “Ya Allah, sudah pukul 4 petang rupanya,”resah... Setelah pulang dari bersolat jumaat, aku terus membuka laptop dengan harapan untuk menyiapkan tugasanku. Namun misi itu menemui kegagalan. Aku mula memikirkan jadualku yang penuh.. Rasa takut, cemas, bimbang menyelubungi... Kesal namun kena bersabar..

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata : “Innalillahi wainna ilaihi raji’un” (Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali). (Surah Al-Baqarah :155-156)

Akhirnya, hati yang resah itu semakin reda. Mataku kemudiannya memerhatikan gambar yang berada dimeja. Tidak disangka-sangka, mataku mula berair kembali tatkala menatap gambar itu, pipi ini mula keairan. Air yang mengalir itu adalah air mata kesedihan dan kerinduan. Namun seketika, air mata itu bertukar menjadi air mata kegembiraan yang penuh dengan keredhaan. Sudah lama sebenarnya kisah itu berlalu, namun terasa masih baru. Apakan daya, aku tidak mampu. Hati ini memujuk sendiri, redha dengan semua ujian yang diberikan oleh Allah. Yang pergi takkan kembali. Sambil berdoa agar dikuatkan lagi hati ini untuk menempuh dugaan yang mendatang. Amin Ya Robbal Alamin..

Rindu Allah..  Rindu Rasulullah SAW & para sahabat.. Rindu keluarga & teman-teman seperjuangan yang lain sksu, sraef,ssn,samura,uitm&(ipg??) hu3... rindu..

*Target-Selesaikan sebahagian tugasan sebelum pulang bercuti & berpraktikum.
Hati ini kena tabah. (Ayt.Psf.Bsa. dengan kata kena) ^_^
Insya Allah..
Berhujung minggu di Kampung.

0 comments: