BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, January 17, 2011

Belajarlah, Aku Tidak Tahu.


Belajarlah,
Kerana aku tidak tahu,
Kerana jika engkau belajar,
Manakala aku pula tidak tahu,
Maka mereka akan mengajar engkau,
Sehinggalah engkau menjadi tahu.
Tetapi,
Jika engkau belajar,
Aku pula tahu,
Maka akan bertanya mereka kepada engkau,
Sehinggalah engkau tidak tahu.

Apabila aku ditanya,
Terlalu berat bagiku menjawabnya,
Bagai terpampang dihadapanku,
Syurga dan neraka,
Terlalu takut untukku menjawabnya,
Takut dicampakkan ke dalam neraka.
Ulama kata,
Tidak tahu itu adalah separuh daripada ilmu,
Wallahu’alam,
Aku tidak tahu,
Hanya Allah sahaja yang tahu,
Jika aku tidak tahu,
Tapi seperti tahu,
Jahil mukarrab itu,
Jangan pula buat tidak tahu,
Tetapi tahu,
Dan buat tahu,
Tetapi tidak tahu.

Budayakan sifat aku tidak tahu,
Belajarlah aku tidak tahu,
Kerana aku tahu,
Tidak mungkin aku tahu semua perkara,
Namun perlu juga bertempat,
Moga dijadikan insan yang tidak tahu,
Walaupun sudah tahu,
Moga pengetahuan itu sentiasa diistiqamahkan.

Wassalam...

0 comments: